Bankszámla csalás egyéni bankszámlák kirablása érdekében! 

Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján több kollégánk telefonos bankszámlával kapcsolatos csalók áldozata lett, ezért szeretnénk felhívni munkatársaink figyelmét egyes módszerekre. 

Amennyiben bármilyen adathalászattal egy adott internetbanki alkalmazáshoz a belépéshez szükséges adatokat megszerezték, az adott alkalmazásba be tudnak lépni. Átutalást is tudnak kezdeményezni, de nem jutnak hozzá a pénz valós elutalásához szükséges azonnali sms kódhoz, vagy biometrikus (pl.arcfelismerés) azonosításhoz. Adathalász oldalakon sok esetben bankkártya adatokat is megszereznek, mely adatok birtokában a csalók már könnyedén tudnak kártyás vásárlásokat kezdeményezni (elsődlegesen Európai Unión kívül, ugyanis ezen tranzakciók esetében nem jogszabályi követelmény a tranzakció SMS-ben érkező kód vagy mobilbanki alkalmazás segítségével történő jóváhagyás). Ezek az adathalász oldalak általában futárcég által – e-mailben vagy SMS-ben - küldött üzenetként álcázzák magukat, valamint online piactéren (pl. Jófogás, Facebook Marketplace, Vinted stb.) is vannak olyan vevőnek álcázott felhasználók, akik a termék sikeres megvételéhez egy linket küldenek, melyen keresztül szintén bankkártya, illetve internetbanki azonosítók megadását kérik. 

Manapság sok esetben a csalók telefonon azzal jelentkeznek a számlatulajdonosnál szakszerű megfogalmazásban előadott történettel, hivatalos banki személynek kiadva magukat, hogy a felhívott bankszámláján „csalók illetéktelen átutalást kezdeményeztek”, amelyet azonnal szeretnének megakadályozni. Különböző megtévesztő módszerekkel hitelesnek tűnő üzenetet, adatokat, vagy képernyőképet küldenek, azonnali kérdéseket tesznek fel, majd kérik, hogy a valós tulajdonos telefonjára időközben megérkezett valós tranzakciós kódot a tulajdonos olvassa be. Valamint a segítségük érdekében egy olyan legális alkalmazás (AnyDesk) telepítését kérik, amellyel a csalók számára minden tevékenységünk, amelyet a mobiltelefonunkon végzünk, láthatóvá válik. 

Aki ezt – ijedtében, hiszékenységével, vagy a bankjában ellenőrizetlenül megbízva - megteszi, maga járul hozzá a számlája kirablásához, így a rendőrség sem sokat tud tenni, hiába ismeri akár a célszámla adatait. Nagyobb összegű károsodás esetén mindenképpen érdemes feljelentést tenni! A feljelentés elmaradása esetén az ellopott pénz bűncselekmény finanszírozásához felhasználva, akár további problémát is okozhat az egyébként is megkárosított tulajdonosnak. 

Amennyiben ez a csalás céges bankszámlával történik meg, nem mentesít attól, hogy a normál működéshez tartozó adóterheket viselni kell, akkor is, ha minden pénzt „elutaltattak” a bűnözők. 

Számos más csalási módszer is lehetséges, akár álcázott e-mailekkel is, így feltétlenül fontos, hogy minden esetben éljünk a gyanúval, hogy csalók áldozatai lehetünk. A legkevesebb, amit tehetünk az, hogy különös gondossággal megvizsgáljuk a beérkező hívás eredetét (nem feltétlenül szabad hinni a kijelzőn megjelenő telefonszámnak sem), visszakérdezünk, vagy e-mail esetén az e-mail küldő mail címét ellenőrizzük betűről, betűre, mert egy karakter eltérés is áldozattá tehet bennünket.  

Tudnunk kell, hogy a bankunk a legritkább esetben, szinte soha nem keres bennünket azonnali tranzakciós ügyekben telefonon, sem számlabelépési adatok megadásával e-mailben, hiszen arra valók a biztonságos alkalmazások, applikációk és netbankos azonosítások. 

Amennyiben a telefonunkon végzünk a normál bankszámlával kapcsolatos műveleteket, javasolt nem automatikussá beállítani a belépési jelszavakat, és minél inkább biometrikus (pl. arcfelismerés) azonosítást alkalmazni a tranzakciókhoz, mert egy esetleg elhagyott telefon egyéb esetben megkönnyíti a bankszámlán lévő pénz elrablását. 

Mindezek mellett javasolt, hogy a normál bankszámlánk mellett legyen hitelkártyánk, vagy más olyan pénzügyi alkalmazásunk, ahol csak annyi pénzt tartunk, ami a napi vásárlásokhoz, vagy egy adott beszerzéshez kapcsolódik és ezt használjuk internetes vásárlásokhoz is a fő számlánk védelme érdekében, amelynek adatait soha nem adjuk meg semmilyen internetes vásárláshoz.

A magyarországi bankok folyamatosan tájékoztatják ügyfeleiket a legújabb csalási trendekről, kövessük ezeket a híreket is és figyelmesen olvassuk el azokat! Idős hozzátartozóinknak is mondjuk el, hogy legyenek nagyon óvatosak, hiszen a csalók sok esetben kihasználják azt, hogy ők kevésbé értenek a modern banki technológiák biztonságos használatához. 

Vigyázzunk egymásra, vigyázzunk magunkra! 

Dr. Bács Zoltán 
kancellár 

Közzététel dátuma

Események

Az olvasás és az írás tanításának összetett folyamatairól, az olvasási készségek fejlesztéséről, a hatékony tanítási módszerekről rendez konferenciát a Belügyminisztérium a Debreceni Egyetemen 2024. november 22-én, pénteken.

Testről vagy lélekről? címmel a depressziók sokféleségéről és küldő-belső okairól tart előadást a Magatartástudományi délutánok sorozat keretében Gonda Xénia november 22-én, pénteken.

A Szenior Egyetem keretében Szekanecz Zoltán, az Általános Orvostudományi Kar Reumatológiai Tanszékének vezetője tart előadást Korral járó mozgásszervi betegségek címmel.