Virtuóz ütősök az egyetemen

2021. november 17. - 08:46 Széleskörű oktatást ad a hallgatóknak a Debreceni Egyetem Zeneművészeti kar ütőhangszer tanszéke. A képzés minősége a nemzetközi versenyeredményekben is folyamatosan megmutatkozik, több hallgató is sikeresen szerepelt az elmúlt időszak megmérettetésein.

Még szeptemberben ért el kiemelkedő eredményt a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának végzős hallgatója, Tóth Levente, aki az ottawai 21st Century Talents Percussion Competition versenyen végzett az első helyen. Kiss Péter Róbert harmadéves hallgató október végén az olaszországi Montesilvanoban megrendezett háromfordulós nemzetközi versenyen kisdob B kategóriában a első helyet szerezte meg. A ZK mesterszakos hallgatója, Simonics Csenge marimba produkciójával november elején maximális pontszámmal nyerte meg az IYM Competition amerikai online versenyt és a zsűri Nagydíját is megkapta.

Szabó István évtizedek óta oktat a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar Rézfúvós és Ütőhangszer Tanszékén, emellett az ő nevéhez fűződik a szlovák ütőhangszeres felsőoktatás megalapítása, valamint mindkét országban, Budapesten a Zeneakadémián és Besztercebányán a Művészeti Akadémián is ő az ütőhangszeres doktori képzés felelőse. Hallgatói több mint 30 éve érnek el kiemelkedő eredményt hazai és nemzetközi versenyeken. Szerinte olyan talentumokról van szó, akik szorgalommal, kitartó gyakorlással érték el azt a szintet, amit nemzetközileg is elismernek.

- Az a cél, hogy a nemzetközi szinttéren is értékelhető szakmai munkát végezzünk. A mindenkori felsőoktatás célja, hogy az elvárásoknak megfelelő képzettséget kapjanak a hallgatók, ennek megfelelően úgy kell felkészíteni őket, hogy a tehetséggondozás, a készségfejlesztés, a megfelelő információátadás, a szuggesztivitás és az előadóképesség fejlesztése is kellő hangsúlyt kapjon – fejtette ki a hirek.unideb.hu-nak Szabó István.

A Zeneművészeti Kar ütőhangszeres tanszékén évtizedek óta rekordszámú hallgatót képeznek. Az országos átlag félévente 3-7 egyetemista, ehhez képest a Debreceni Egyetem képzésében most 17 fiatal vesz részt az ütőtanszak munkájában.

- A lemorzsolódási faktor elhanyagolható, szinte mindenki tanárként kezdi a pályafutását, de emellett sokan játszanak szimfonikus zenekarban, különböző együttesekben. A tanszakra az ország minden területéről érkeznek, de az elmúlt évtizedekben volt már amerikai és mongol hallgatónk is – mondta az oktató, aki megjegyezte: a mentális és emberi szempontok is kulcsfontosságúak az oktatásban.

- Aki esetleg lazábban veszi a feladatokat, azt a pontosság, a precizitás felé kell terelni, aki pedig izgulós típus, annál oldani kell a szorongást. Erősíteni, csiszolni kell a személyiségüket, ezáltal megtalálják magukban az ideális egyensúlyt. Egyénileg foglalkozunk mindenkivel, így a magánéleti problémákat is próbáljuk kezelni – emelte ki Szabó István.

A képzés gerincét a zenekari és ütőhangszeres szólóképzés adja, az országban csak a Zeneművészeti Karon van alapképzés, zenetanárképzés és művész mesteroktatás a műfajon belül. A klasszikus és a kortárs zenei stílusokon belül legalább hetven-nyolcvan hangszerrel kerülhetnek kapcsolatba a hallgatók, alapszinten pedig az ütőhangszerek minden válfaját megismerhetik. Egyedülálló lehetőséget kínál a ZK ütőhangszeres együttese a SONUS is, ahol a hallgatók hasznos szakmai tapasztalatokat szerezhetnek, ami a színpadbiztonságot is segíti. A képzés során követik a nemzetközi trendeket, folyamatosan változnak a versenyanyagok, amihez az oktatás során is alkalmazkodni kell.

Szabó István megjegyezte: a tehetséges fiatalok egymástól is sokat tanulhatnak a kamarazenélés során, így az alkalmazkodó hallgatói önkontroll is erősíti a tanszéken folyó szakmai munkát.

Sajtóiroda - BZ