Autóipari trendekről a MÜZLI-ben

2021. április 23. - 10:49 Az alternatív meghajtású járművekről és az önvezető autókról is beszélt a Porsche Hungária emblematikus ügyvezető igazgatója a Gazdaságtudományi Kar hallgatóinak. Eppel János a MÜZLI Lobbi 2.0 kurzusának keretében szerdán tartott előadást.

- Egy olyan életutat és -pályát befutott magyar szakember tarja a mostani előadást, aki nemzetközi szinten is komoly eredményeket tudhat maga mögött – ezekkel a szavakkal köszöntötte Ascsillán Endre, a GE alelnöke, a Mérnöki és Üzletfejlesztési Innovációs Intézet (MÜZLI) vezetője a Lobbi 2.0 tantárgy előadóját.

A MÜZLI vezetője kiemelte: a kurzus fő feladata, hogy átfogó képet adjon az érdekérvényesítés technikáiról, rendszereiről, a kereskedelem pedig az egyik olyan szektor, ahol jelentősen kiütközik az érdekek egyesítésének fontossága.

- Nagyon sok olyan tanulsága van ennek az életpályának, amelyet, ha az ember idejekorán, még hallgatóként komolyan vesz, akkor nagyon sok problémás helyzetet tud majd megoldani – fogalmazott Ascsillán Endre.

Eppel János életrajzi bevezetővel kezdte az előadást, beszélt gyerekkoráról, a pályaválasztásról és a munkához való viszonyáról. Mindig is az átfogó összefüggések és magyarázatok érdekelték, nem a lexikális tudás, így esett a választása a közgazdaságtanra.

- Voltak nálam szorgalmasabb, jobb tanulók, de azt mondom, hogy leginkább a megszerzett tudás gyakorlati alkalmazásának hatékonysága határozza meg, hogy ki milyen eredményes munkát tud végezni – vallja a szakember.

Pályáját az Állami Külkereskedelmi vállalatnál kezdte, ami annak idején monopol helyzetben volt a nemzetközi partnerekkel folytatott export-import ügyletek terén, ez kiváló terepet jelentett, hogy elsajátítsa a nemzetközi kereskedelem alapjait.

- A munkám során ipari kooperációk létrehozására is lehetőségem volt, ami számomra mai napig az egyik legizgalmasabb feladat, hiszen nem egyszerű adásvételről, hanem a technológia, a know-how transzferéről beszélünk, sokszor teljesen különböző gazdasági és kulturális hátterű vállalatok, országok között – mutatott rá Eppel János, aki a sikeres pálya kapcsán kulcsfontosságúnak nevezte a jó kapcsolatteremtő és a megfelelő adaptációs készséget.

A nemzetközi karriert követően 1993-ban tért vissza Magyarországra, amikor is a Porsche Hungáriától kapott felkérést az értékesítési igazgató pozíció betöltésére. Ez a kapcsolat olyan jól sikerült, hogy végül 2001-től 2020-ig dolgozott a cég ügyvezető igazgatójként, napjainkban is az igazgatóság tagja, stratégiai döntésekkel és kiemelt partnerekkel foglalkozik.

- Jómagam sohasem voltam egy autóbolond, pusztán funkcionális eszközként tekintetettem a járművekre, viszont pályám során számos olyan komoly üzletemberrel találkoztam, akikből a kisgyermeket hozták elő a kocsik – idézte fel a szakember.

A hazai autóipari helyzetről szólva kiemelte, hogy a magyar gazdaság egyik meghatározó eleme, s példaként említette testvérvállalatukat, a győri Audi gyárat, amely a bölcsődétől a felsőoktatásig számos ponton kapcsolódik az oktatási rendszerhez, valamint az alapkutatástól az alkatrészgyártáson át az összeszerelésig az autógyártás teljes spektrumában jelen van.

- Az autóiparban eddig soha nem látott változásokat hozhatnak a következő évek, évtizedek – jelentette ki Eppel János. Mobilitás 2025 – és ami mögötte van címmel tartott előadásában a közlekedés új korszakáról beszélt. A mobilitás trendjeiről szólva kifejtette, a digitalizáció, a konnektivitás, az átalakuló városi mobilitás, a fenttarthatóság és az önvezető autók témáit.

Az alternatív hajtásokról szólva felidézte, hogy Ferdinand Porsche már 1900-ban megépítette a világ első hibrid autóját, azonban az mégsem terjedt el.

- Az innováció önmagában nem elég, ha a környezet nem alkalmas a befogadásra, különböző körülmények, érdekek miatt – reflektált a történetre. Az alternatív meghajtású járművek kapcsán kitért rá, hogy nem feltétlenül az elektromos hajtáslánc lesz az egyeduralkodó megoldás a jövőben, az akkumulátorok technológiája ugyanis még számos megoldatlan technológiai problémát hordoz magában. Az önvezető autóknál felhívta a figyelmet az autósok eltérő vezetési gyakorlatára, illetve a megfelelően kiépített közlekedési infrastruktúra fontosságára.

A hallgatókat útravalóul arra biztatta, hogy érdemes nyitottnak lenni, építeni a személyes szakmai kapcsolatrendszert, amely rengeteg motivációt, ötletet tud adni az embernek, emellett pedig kulcsfontosságú a nyitottság, az empátia, a pozitív hozzáállás, a megoldáskeresésre való törekvés.

Sajtóiroda - TPL