Új dékán a GYGYK élén

2020. július 20. - 10:13 A nemzetközi kapcsolatok élénkítése, idegennyelvi képzések beindítása és az oktatási paletta további szélesítése szerepel a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar új vezetőjének tervei között. Július 1-jétől Gortka-Rákó Erzsébet vette át a kar irányítását.

Gortka-Rákó Erzsébet főiskolai tanárt, a Szociálpedagógia Tanszék vezetőjét bízta meg Szilvássy Zoltán rektor a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar (GYGYK) dékáni feladatainak ellátásával, kinevezése három évre szól.

- A tantervi hálók átdolgozásával és a munkaerőpiaci szereplők bevonásával újulnak meg a kar alapképzései. A meghatározó pedagógiai képzés mellett a gyógypedagógiai szak továbbfejlesztését tervezzük. A munkáltatók közvetlen visszajelzéseit figyelembe véve alakítjuk az oktatási portfóliót. A gyermeknevelés és a gyógypedagógia területe számos kiaknázatlan lehetőséget rejt. Több hiánypótló képzés beindítása szerepel a terveink között – hangsúlyozta Gortka-Rákó Erzsébet a hajdúböszörményi kar most kinevezett vezetője.

A kar következő éveit a nemzetköziesítés határozza meg, az elmúlt évek munkája már megalapozta a nyitás lehetőségét.

- A képzési trendeket követve, az angol nyelvű óvodapedagógus oktatás beindítása a következő lépése a folyamatnak. A határon túli képzések megvalósítása, a partner nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetemmel, a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolával továbbá a krakkói II. János Pál Pápai Egyetemmel közös kutatások, konferenciák és pályázatok is a nemzetközi megjelenést célozzák – sorolta a dékán.

Az új vezető befogadó felsőoktatási intézményi modellt képzel el, ugyanis a GYGYK hallgatói között számos hátrányos helyzetű diák van.

- Az intézmény kiemelt feladatának tartja ezeknek a fiataloknak a segítését, mentorálását és lemorzsolódásuk megakadályozását. A 2012 óta működő Lippai Balázs Roma Szakkollégium munkájának jelentősége ebben vitathatatlan – jelentette ki Gortka-Rákó Erzsébet.

A pedagógusképzés mellett a társadalomtudományi szakok is bekapcsolódnak a nemzetközi kutatásokba.

- Az elmúlt időszak sok kihívás elé állította a pedagógusokat. A gyakorlat most megelőzte az elméleti tudást. A járványügyi veszélyhelyzet alatt szerzett tapasztalatok feldolgozása megkezdődött, ezek eredményeit a kutatások területén felhasználjuk – mondta a dékán.

A kar régióban, a pedagógusképzés területén betöltött szerepének erősítése mellett a hallgatói létszám növelése alapfeladat.

- A szakirányú továbbképzések területén kiemelt az intézmény képzési palettája. Több mint 30 képzést hirdettünk meg idén. Egyebek mellett a kisgyermeknevelés, a koragyermekkori intervenció területén kínálunk hamarosan újabb oktatási lehetőséget. A rövidebb idejű képzések megindítása a munkaerőpiac szereplői számára is előnyös forma. A blended learning beemelése a kar oktatási portfóliójába nagyban segítené azokat, akik munka mellett végzik tanulmányaikat – részletezte a szakember.

- A szakmára nehezedő munkaerőhiány és a képzések iránti igények arra sarkallnak bennünket, hogy folyamatosan megújulva, minél színesebb és vonzóbb oktatási lehetőséget kínáljunk, és hiánypótló képzéseket indítsunk. Ezzel tudunk a hallgatóink számára piacképes diplomát adni, és növelni diákjaink számát – emelte ki Gortka-Rákó Erzsébet, a Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar új dékánja.

Gortka-Rákó Erzsébet munkáját Szerepi Sándor és Biczó Gábor dékánhelyettesek és Pálfi Sándor dékáni referens segíti.

Sajtóiroda - ÉE